Jednomístný proudový stíhací Hawker Seahawk byl prvním proudovým typem slavné letecké továrny. Byl vyráběn nejen mateřskou továrnou Hawker, ale také firmou Armstrong Whitworth. Ačkoliv ve svém návrhu nezapře své pístovým motorem poháněné předchůdce, britské Královské námořnictvo jej přijalo do výzbroje, kde se jednoznačně osvědčil ve stíhací a později i ve stíhací-bombardovací roli. O úspěchu typu svědčí i poměrně rozsáhlý export, mimo jiné do Indie, Německa a Holandska.
Letouny Seahawk se v roce 1956 účastnily bojových operací v rámci tzv. Suezské krize (operace Musketeer) jako stíhací bombardéry, a to s jednoznačným úspěchem.
Model
V loňském roce uvedl HobbyBoss vstřikovanou stavebnici Seahawk FGA.6. V 5 rámečcích je celkem 70 dílů ze světle šedého plastu a 3 čiré, dva archy obsahující obtisky pro 3 varianty (2x FAA, 1x INS). Dělení dílů je velmi podobné jako u starší stavebnice MPM, nová stavebnice je ale podrobnější a jemnější. Příjemným překvapením je nejen úroveň detailů v kokpitu a podvozkových šachtách, ale i dobře propacované vstupní kanály k motoru a trysky včetne zahnutých výtokových rour.
Stavba
Model se staví velmi příjemně. V kokpitu jsou vyznačené reliéfy přístrojů a s využitím obtisků lze získat velice hezký celek. Jediné vylepšení spočívalo v doplnění pásů na sedačku pilota. Jednotlivé díly dokonale zapadají na svá místa a to včetně sacích kanálů, ze kterých jsem měl trochu obavu.
Druhou a poslední úpravu jsem provedl v podvěšené výzbroji - podle fotografií nosily Seahawky v době Suezské krize kromě standardních závěsníků s přídavnými nádržemi také druhý pár závěsníků pro 500lb pumy a na zbytku závěsných bodů lyžiny pro vypouštění 3" neřízených raket. Ve stavebnici jsou 2 kusy přídavných nádrží se závěsníky a 8 kusů 60lb 3" raket. Z toho jsem použil přídavné nádrže na pozicích 6 a 7, k nimž jsem vyrobil nové závěsníky podle původních, dva prázdné původní závěsníky na pozicích 4 a 9 a šest kusů raket na pozicích 1, 2, 3 a 10, 11 a 12.
Zbarvení a označení
Z nabízených barevných schémat jsem vybral stroj XE375, sloužící v době Suezské krize u 810. Naval Air Squadron z lodí Albion a Bulwark. Na HMS Bulwark také došlo 14.11.1956 k nehodě, když se při přistání vytrhnul přistávací hák a letoun skončil ve vlnách. Z tohoto nezdařeného přistání také existuje série fotografií, odhalujících detaily označení, konkrétně bílé "B" v červeném poli na směrovce, které není v obtiscích. Také červená barva v obtiscích se mi zdála dost světlá, a tak jsem použil obtisky z modelu MPM, který mám už několik let v kitníku, a ty zkombinoval s archem HobbyBossu. Trochu potíž byla se žlutočernými pruhy, zejména na trupu, ale nakonec to dopadlo celkem dobře.
Barvy jsem použil částečně podle návodu a částečně podle fotografií - šedou Humbrol 164 na horní plochy a Sky Humbrol 90 na spodní plochy.
Závěr
Velice pěkný model, snadná stavba. Doporučuji.